-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46400 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

تفسير آية 6 سورة مائده چيست؟ آيا نحوة وضوي سنيها با اين آيه تطبيق ندارد؟

ترجمة آيه چنين است: اي كساني كه ايمان آوردهايد، هنگامي كه براي نماز به پا خاستيد، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد و سرو پاها را تا مفصل مسح كنيد.

در نحوة شستن صورت اختلافي نيست، ولي در نحوة شستن دستها بين شيعه و اهل سنت اختلاف است. مذاهب چهار گانة اهل سنت ميگويند: دستها هر گونه شسته شود، كافي است، چه از آرنج تا سر انگشتان و چه از سر انگشتان تا آرنج، ليكن بهتر است كه از انگشتان شروع شود و به آرنج ختم گردد.1[1]

درست است كه كملة الي در آيه به كار رفته و دلالت بر انتهاي هدف ميكند، اما بدان معنا نيست كه مانند اهل سنت دستها شسته شود، چون در آيه حد شستن دست را بيان كرده، يعني گفته: در وضو واجب است دستها را تا آرنج بشوييد. چون كلمة دست مطلق است، تا مچ را دست ميگويند. آرنج را نيز دست ميگويند. تا كتف را نيز دست ميگويند. آيه كه ميگويد: واجب است دست هايتان را بشوييد، محدودة آن را تا مرفق (آرنج) قرار داده، يعني ديگر شستن كتف يا كمتر از مرفق صحيح نيست. بنابراين آيةفاغسلو اوجوهكم و ايديكم الي المرافقميخواهد محدودة شستن صورت و دستها را در وضو بيان كند. ديگر كاري ندارد به اين كه از پايين به بالا بشوييد يا از آرنج به پايين. اين مطلب را به عرف واگذار كرده كه عرفا و طبيعتا هر كس بخواهد دستش را بشويد از بالا به پايين ميشويد، مثل اين كه به كسي بگويند: پاهايت را تا زانو بشوي يا اين كه به رنگ كاري گفته شود كه: ديدار اطاق را از كف تا يك متر رنگ كن. بديهي است منظور اين نيست كه پاها را بالا ببرد و از سرانگشتان پا تا زانو بشويد يا از پايين ديوار شروع به رنگ كاري ميكند و رو به بالا تا يك متري برود.

بنابراين فقط مقداري از دست كه بايد شسته شود، در آيه ذكر شده، اما كيفيت آن در سنت پيامبر (ص) كه به وسيلة اهل بيت به ما رسيده، آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان.[2]امام باقر (ع) فرمود: وضوي پيامبر (ص) به اين شكل بود[3]

[1]الفقه علي المذاهب الاربعه، ج 1، ص 53، 62، التفسير الكبير،فخررازي، ج 11 ص 160.

[2]تفسير نمونه، ج 4، ص 286.

[3]وسائل الشيعه، ج 1، ابواب وضو، باب 15.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.